Amikor elindítod vállalkozásod, számos nehéz döntést kell meghoznod. Legyünk őszinték, mi sem értünk mindenhez, és a netről próbálunk meg összekaparni minden információt – aztán vagy elhisszük, vagy nem. Így vagyunk azzal kapcsolatban is, ha hirdetni szeretnénk cégünket, függetlenül attól, hogy ismertségre szeretnénk szert tenni vagy a profitunkat növelnénk. Egyszerűen valaki ezt mondja, valaki más meg azt.
Online hirdetésekkel foglalkozom elég régóta, PONTOSAN tudom, hogyan működik a Facebook és a Google Adwords. Ha én kezdő vállalkozó lennék, akkor is online hirdetnék. Vajon elfogult vagyok, vagy meg tudom magyarázni, hogy ez miért fontos?
Nos, van pár szempont, amit érdemes figyelembe venned, ha be akarod indítani a cégedet. Ez csak elsőre tűnik nehéznek, de ígérem, hogy a cikk után már te is nagyobb rálátással fogsz rendelkezni.
Az egyszerűség kedvéért a szórólapozást hasonlítom össze az online hirdetésekkel (persze lehetne tévés hirdetésekről is beszélni, de maradjunk egyelőre a realitás talaján 🙂 )
A legfontosabb szempontok a következők:
Ár – A szórólapot meg kell terveztetni, ami változó árú, minőségtől függően. Egy szórólap nyomtatásának ára kb. 50 forint. Erre rájön annak a munkadíja, aki osztogatja, legalább 1000 forint óránként. A helyzet az, hogy nem lepődnék meg, ha kiderülne, hogy egy szórólap átlagos élettartama 30 másodperc (kb. ilyen messze van két kuka egymástól gyalog). Mi történik, ha lejár a munkaidő? Lehet, hogy a készlet felét a kukába dobja az osztogató. Ki tudja, de nem hangzik túl kecsegtetően, igaz?
Ezzel szemben online hirdetni olcsó. Attól függ, hogy mennyire vonzó a hirdetés, de kattintásonként akár 10 forint is lehet. Ez azt jelenti, hogy 10 forintból valaki felmegy a weboldaladra. Csak gondolj bele, hogy hány olyan weboldalra mentél fel, ami szórólapon volt hirdetve… jó arány, ha minden tizedik ember megnézi a weboldalt. Az 500 forintos “kattintási” költség lenne, tehát LEGALÁBB 50x olcsóbb így hirdetni, de van még tovább.
Ki látja – A szórólapot mindenki és senki sem. Nem kell ahhoz rakétamérnöknek lenni, hogy tudjuk, lehetetlen az egész országba eljutni csak ezzel a hirdetési típussal. Emellett a szórólap mindenkihez eljut: legyen az fiatal, öreg, férfi, nő, érdeklődő és potenciális vásárló, vagy olyan, aki a lehető legtávolabb áll a célközönségünktől.
Ezzel szemben a Facebook MINDENT tud rólunk. Tényleg mindent. Vannak sztorik arról, hogy a Facebook hamarabb tudta meg egy lányról, hogy terhes, mint a szülei. Lemodellezi az emberi működést, párhuzamokat von a lájkolt tartalmak és oldalak alapján és skatulyákba helyez. A hirdetésekkel pontosan beállítható, hogy 25-32 év közötti, Kecskeméten lakó vállalkozó nőknek jusson el a hirdetés, akiket érdekel a kozmetika és mellesleg felsőfokú végzettséggel is rendelkezik (vagy akár 13 éves gyereke van… vagy 30 napon belül van a házassági évfordulója). Ezt még a tévé se tudja.
Mérhetőség – A célközönség célzásán és az árazáson kívül van még egy nagyon vonzó előnye az online hirdetésekkel. Ha szórólapot adsz valakinek, nagyon nehéz lemérned, hogy hányan olvasták el… azt meg szinte lehetetlen, hogy hányan vásároltak belőle. Nem tudnak hozzászólni és lájkolni se fogják – pedig ezek nagyon fontos dolgok, ugyanis az emberek nagyobb valószínűséggel kattintanak egy olyan hirdetésre, ahol interakció van.
Ezzel szemben a Facebookon pontosan tudom, hogy ki az, aki rákattintott. Pontosan mérhetem, hogy hányan vásároltak, és azt is látom, hogy melyik hirdetésből érkezett a vásárló… aztán vissza tudom ellenőrizni, és kideríteni, hogy igazából 35-44 éves volt, és mobilon nézte a hirdetést. Igen, az is beállítható, hogy iOS-re vagy Androidra akarod hirdetni...sőt, még az operációs rendszert is kiválaszthatod, ha akarod. Elképesztő, nem?
Tartalom – Egy szórólap, egy kép, egy szöveg. Mindenki ugyanazt kapja. Online viszont beállíthatod jóformán, hogy a 33 éves egészségügyi dolgozó milyen hirdetést lásson, és azt is beállíthatod, hogy másmilyet lásson a 42 éves tanárnő. Sőt, végtelen mennyiségű variációt hozhatsz létre ezekből, a 42 éves tanárnőnek mutathatsz 600 féle hirdetést. Na de mi a különleges ebben? Megdöbbentő eltérés van szöveg és szöveg, kép és kép között. Ha azt látod, hogy az egyik “drágábban hoz egy vevőt”, azt egyszerűen leállíthatod, míg a jobban teljesítőket még jobbá teheted.
Remarketing – Egy marketinges kulcsszó. Ha valaki megnézi az oldalad, akkor jóformán addig cseszegetheted, amíg nem vásárol. Ezért van az, hogyha megnyitsz egy cipőáruházat, akkor onnantól kezdve le se tudod vakarni magadról. Ez idegesítő, de vállalkozóként imádnod kell, és csak ONLINE működik: az emberek egy része nem azért lép ki az oldalról, mert nem érdekli az ajánlatod, hanem azért, mert valami megzavarja a folyamatot, bejön a főnöke, a gyereke leönti magát, csenget a postás, megérkezik a csomagja… tényleg bármi történhet. A jó hír, hogy ezeket az embereket pár száz forintból vissza lehet csalogatni az oldalra. ÉS rendelni fognak tőled.
Elérési mutatók – A szórólap maximum annyi embert ér el, amennyi szórólapod van. Szerintem kicsi az esélye, hogy bárki továbbadja azt. Ezzel szemben a Facebook elképesztő: be lehet állítani, hogy csak akkor fizess neki, ha rákattint a hirdetésért. Mennyire menő lenne, hogy mindenki megnézné a szórólapodat, és csak akkor kell érte fizetned, ha azt el is veszi? A Facebooknál ez a helyzet. Pár tízezer forintból több tízezer emberhez lehet eljutni. Több tízezer képernyőn jelenhet meg a hirdetésed ekkora összegből. Ha nagy a célközönséged, ez azért jó, ha meg kicsi, azért: ha csak egy kis faluban hirdetsz, akár az egész falu lakosságát eléred párezer forintból. Csak gondolj bele, ez mekkora lehetőség. Így akár polgármester is lehetsz.
Nem tudom hangsúlyozni, mennyire nagy potenciál van az online hirdetésekben. MINDEN szakma hirdetheti online magát. Az interneten hirdetni menő – volt már, hogy 3 millió hirdetési költségből 16 milliót csináltam EGYETLEN hónap alatt. Ez legalább 10 millió profitot jelent (bár ez termékeladás volt). Olyan is volt, hogy olyan vállalkozásból lett sikeres vállalkozás, amire egy forinttal nem fogadtam volna: annyira jól be lehetett állítani a célközönséget, hogy nagyvállalatok vezetői telefonáltak, hogy érdekli őket a szolgáltatás… és akkor gondolj bele: a TE konkurenciád hirdet interneten? Ha igen, neked is muszáj, ha nem, akkor is.
Szerintem neked is érdemes kihasználnod ezt a lehetőséget. Most segíteni is tudok neked. Kattints a kapcsolat fülre, és vedd fel velem a kapcsolatot!
A Facebook hirdetések megtanulása, a hatékonyan történő hirdetés évek munkája. Ezidő alatt sok százezer forintot fogsz jó eséllyel fölöslegesen elégetni.
Azonban van egy rövidebb út, ahol 6 óra alatt olyan tudást kapsz, hogy jó eséllyel azonnali eredményekre tehetsz szert saját hirdetéseiddel, 2 órán belül.
Elkészítettem egy kezdőknek szóló Facebook hirdetéskezelés kurzust. Szívből javaslom, hogy vess rá egy pillantást a gombra kattintva!
„Ez a tanfolyam az, amit mindenkinek(!) kötelezővé tennék, aki Facebookon hirdetni akar! Mindegy, hogy kezdő az illető, vagy hirdetett már, ez a tanfolyam nagy segítség!” – Fekete Eszter
A SZERZŐRŐL
Mózes Tamás vagyok.
Csapatommal – immár 6-an vagyunk – évek óta azon dolgozunk,
hogy a lehető legjobb eredményeket érd el Facebook hirdetéseiddel. Veled együtt gondolkodunk, napi szinten foglalkozunk a hirdetésekkel, a kommunikáció az erősségünk. Tudjuk, mire vagyunk képesek, ezért jutalékos módon is kezelünk hirdetéseket. Éves szinten több tízmilliót költünk a Facebookon.

Küldetésünk
Minden nap úgy kelünk fel, hogy közvetlenül több száz ember megélhetésére és életére vagyunk hatással. Az a célunk, hogy a lehető legtöbb mikro -és kisvállalkozónak segítsünk eljutni a következő szintre.
Ezt csináljuk
Hirdetéseket kezelünk, stratégiát alkotunk, tanácsokat adunk, oktatunk. Habár kizárólag Facebook hirdetésekre specializálódtunk, rálátunk a marketing folyamatokra és összefüggésekben gondolkodunk. Ezt tanítjuk másoknak is.